Oletko yrittäjä ja mietit markkinointia? Olet perillä!

Videolla näkyy tuulilasikameran näkökulmasta, kuinka ambulanssi kiitää kohti onnettomuuspaikkaa saksalaisella moottoritiellä. Autoilijat väistävät kiltisti hälytysajoneuvoa, ja apu pääsee nopeasti perille. Sinunkin on raivattava tiesi ruuhkan läpi.

Puhumme paljon markkinoinnin perusasioista, joita jokaisen yrittäjän pitäisi tehdä.

Moni kuuntelee tarkkaavaisesti ja nyökyttelee, mutta usein sitä seuraavat kysymykset ovat aivan vääriä.

Kun puhumme blogista, meiltä kysytään, kannattaako se olla omilla sivuilla vai erillisellä blogisivustolla.

Kun kerromme sähköpostimarkkinoinnista, yrittäjät haluavat tietää, lähetetäänkö ne omalla sähköpostiohjelmalla vai tarvitaanko jokin työkalu ja paljonko sellainen mahtaa maksaa.

Kun kannustamme verkkokaupan perustamiseen, murehduttavat verkkokauppa-alusta ja maksujärjestelmät.

Niin tärkeitä kuin nuo kaikki kysymykset ovatkin, niiden aika tulee joskus paljon myöhemmin ja silloinkin niihin kannattaa hakea apua ammattilaisilta. Monesti on myös niin, että tyhjentävää vastausta ensimmäisenä esitettyihin kysymyksiin ei edes voi antaa ennen kuin on vastattu niihin oikeisiin kysymyksiin.

Blogin kohdalla oikeita kysymyksiä ovat se, ketkä haluan tavoittaa ja minkälainen sisältö saisi heidät blogiini. Sähköpostimarkkinoinnissakin ensimmäisenä täytyy tietää kenelle, mutta lisäksi miksi kohderyhmäni jättäisi minulle sähköpostiosoitteensa ja miten pidän heidät listallani.

Verkkokaupan perustaminen lähtee tietenkin siitä, kenelle ja mitä voisin myydä verkossa. Ja tähän ”En kenellekään mitään” on aina totaalisen väärä vastaus.

Yksikohtapohdiskelut ennen suuria linjoja vapauttavat meidät siitä, että joutuisimme miettimään todella tärkeitä kysymyksiä. Isolla kasalla ilman selkeää vastausta jääviä nippelipohdiskeluja pystymme perustelemaan itsellemme, että ei kannata ryhtyä tähänkään hommaan. Liian vaikeaa.

Nämä ovat niitä kuuluisia lillukanvarsia, joita riittää varsinkin kunnallispolitiikassa. Tosin siellä kyse voi olla myös poliittisesta pelistä. Joka tapauksessa on niin, että meidän on helpompi pohtia ”ihmisen kokoisia” ongelmia.

On usein käynyt niin, että miljoonien eurojen investointi menee läpi yhdellä nuijankopauksella, mutta vaikkapa koiraverosta taitetaan peistä tuntitolkulla.

Älä sinä tee tätä virhettä ainakaan markkinointiasi ja laajemminkin yritystoimintaasi suunnitellessasi. Laita sinivalo vilkkumaan katolle, karkota yksityiskohdat tien sivuun ja aja määrätietoisesti kohti määränpäätäsi.

Kun päälinjat ovat selvillä, tiedät, mihin niistä kymmenistä ja sadoista ensipaniikin kysymyksistä edes tarvitset vastauksen. Luultavasti hyvin harvaan.

« | »

Yksinyrittäjäkin voi tehdä mukavan tilin inhimillisellä työmäärällä!

Yrittäjänä sinun pitäisi joko

  1. Tienata paremmin kuin työntekijänä.
  2. Tehdä vähemmän töitä samalla tulotasolla.
  3. Saada päättää vapaasti milloin, missä ja kuinka paljon teet töitä ja silti tulla toimeen mukavasti.

Jos yksikään noista kohdista ei toteudu, yrittäjyyden riskien ottaminen on järjetöntä. Kun hoidat asiat oikein, voit saavuttaa tilanteen, jossa tienaat paremmin, teet vähemmän töitä ja nautit yrittäjän vapaudesta. Tämän koulutuksen ainoa tavoite on viedä sinut sinne.