Oletko yrittäjä ja mietit markkinointia? Olet perillä!

Ennen uuden yrityksen perustamista tai uuden tuotteen lanseerausta testaat ideaasi ainakin lähipiirilläsi. Haluat positiivista palautetta, mutta vain yksi reaktio kertoo, oletko oikeilla jäljillä.

Eräs Tuplaamo Liveen ilmoittautunut yrittäjä kertoi liikeideastaan, joka ei ollut oikein lähtenyt lentoon. Hän oli ollut mukana yrityshautomossa, esitellyt tuotettaan messuilla ja muissa tapahtumissa.

Palaute oli kaikkialta ollut aina positiivista. Ideaa pidettiin hyvänä, mielenkiintoisena, erilaisena, mutta kaikesta tästä myötäkarvaan silittelystä huolimatta kauppa ei käynyt. Yrittäjä oli ihmeissään.

Meistä jokaisella on se kokemus. Työkseen tai huvikseen jotakin taiteellista tekevä kokee vastaavaa jatkuvasti raivostumiseen asti. Näytät uuden tuotoksesi kaverille, puolitutulle tai ventovieraalle. Vastaukseksi saat jotakin tyyliin ”Ihan kiva”.

Kun koeponnistat omaa ideaasi lähipiirilläsi, saat erilaisia reaktioita. Joku vähemmän kannustava sukulainen tyrmää idean ihan vain siksi, että siinä on riski. Joku ylitsevuotavan kannustava suosittelee sokeasti ryhtymään sanoista tekoihin.

Sitten on se enemmistö vastaajista, joiden palautetta kannattaa todella kuunnella. He voivat olla täysiä yrittäjyysamatöörejä tai kokeneita kehäkettuja, mutta heidän vastauksensa kertoo sinulle, voisiko ideasi kantaa kaupalliseen menestykseen. On vain yksi reaktio, jonka haluat.

Kun esittelet ideaasi kenelle tahansa, haluat saada vastaukseksi jonkin näistä kysymyksistä:

”Koska näitä voi ostaa?”
”Mistä näitä saa?”
”Saanko minä tämän?”
”Koska voit tulla asentamaan tämän meille?”

Tai jotakin vastaavaa.

Kuluttajatutkimukset, joissa kysytään ihmisiltä, josko he olisivat kiinnostuneita ostamaan jonkin tuotteen joskus tulevaisuudessa ja paljonko he olisivat valmiita sellaisesta maksamaan, ovat tyhjänpäiväisiä.

Todellinen mielipide annetaan lompakolla.

Kun tuotetta tai palvelua ei vielä ole tai valmiina on vasta ensimmäinen prototyyppi, lompakolla ei vielä voi konkreettisesti äänestää, mutta ostopäätös voi jo syntyä. Eikä nyt puhuta siitä, että tulee ennakkotilauksia.

Kyse on siitä, että ihminen syttyy ideasta niin paljon, että hänelle tulee automaattisesti ajatus tuotteen tai palvelun omistamisesta. Ei ostamisesta, vaan omistamisesta.

Kuvittelemme aina, että omat ideamme ovat loistavia ja he, jotka eivät niistä heti innostu, eivät vain ymmärrä niiden hienoutta.

Tämä on sisäänrakennettu ominaisuus aivoissamme, ja siitä täytyy yrittää tietoisesti oppia pois.

Tuplaamossa ideoita lentelee ympäriinsä. Vastaus pöydän toiselta puolelta kuuluu aina johonkin kolmesta luokasta ja reaktio kertoo, miten ideaan pitäisi jatkossa suhtautua:

  1. Loppua kohti kohoavalla intonaatiolla lausuttu ”Joo-o” tai ”Miksei”. Tai sitten ”Se olisi kyllä aika hauska”. Tämä on varma merkki, että ideaa ei kannata sen pidemmälle miettiä.
  2. Toinen keskeyttää sen, mitä on tekemässä ja kysyy jonkin kysymyksen tai jatkaa ideaa. ”Kuka sen ostaisi?”, ”Miten se toimitettaisiin?”, ”Siinähän voisi olla mukana myös videosetti.” Nämä ideat lisätään idealistaan, ja niihin palataan aika-ajoin, kun mietitään uutta kehitettävää.
  3. Toinen keskeyttää välittömästi sen, mitä on tekemässä ja kääntyy katsomaan yllättynyt, innostunut tai tuskaisa ilme kasvoillaan. ”Toi tehdään heti!”, ”Ootas, mä tsekkaan miten se saataisiin tehtyä.”, ”Miksei me olla jo tehty tuota!” Nämä ideat päätyvät suoraan työlistalle ja toteutukseen.

Tietenkin kyse on aina myös esitystavasta. Ymmärtääkö kuulija, mistä todella on kysymys. Toisaalta, jos et pysty selittämään ideaasi helposti niin, että toinen näkee heti sen hienouden, ongelma on yleensä ideassa. Joko se on lähtökohtaisesti kehno tai sitten et ole miettinyt sitä tarpeeksi tarkasti.

Ja kyllä, on myös esimerkkejä siitä, että kun yrittäjä on vain jaksanut tehdä töitä – kenties vuosikausia – ja paukuttaa ideaansa läpi, onkin seurannut menestys. Tätä tietä ei kuitenkaan voi oikein kenellekään suositella, sillä todellisuudessa nämä tapaukset ovat poikkeuksia. Niiden varjoon jää tuhansia ja taas tuhansia haaksirikkoja.

Jos tuoteideasi ei herätä heti innostusta potentiaalisessa ostajassa, palaa työpöydän ääreen.

« | »

Yksinyrittäjäkin voi tehdä mukavan tilin inhimillisellä työmäärällä!

Yrittäjänä sinun pitäisi joko

  1. Tienata paremmin kuin työntekijänä.
  2. Tehdä vähemmän töitä samalla tulotasolla.
  3. Saada päättää vapaasti milloin, missä ja kuinka paljon teet töitä ja silti tulla toimeen mukavasti.

Jos yksikään noista kohdista ei toteudu, yrittäjyyden riskien ottaminen on järjetöntä. Kun hoidat asiat oikein, voit saavuttaa tilanteen, jossa tienaat paremmin, teet vähemmän töitä ja nautit yrittäjän vapaudesta. Tämän koulutuksen ainoa tavoite on viedä sinut sinne.