Nainen huutaaKiroamme lähes päivittäin puhelinmyyjiä, mainospostia, TV-mainoksia, uusia turhuustuotteita, tyrkkyjä myyjiä tai muuta ”ylikaupallistumista”. Miksi emme osaa vetää yhtäläisyysmerkkejä niiden ja jokapäiväisen leipämme väliin?

Myynnin kouluttajat, myyntijohtajat, erilaiset järjestöt ja hyviä myyjiä kissojen ja koirien kanssa etsivät yritykset ovat vuosikymmenien ajan yrittäneet nostaa myyntityön arvostusta. Pääargumentti on ollut: ”Jos kauppaa ei synny, mitään muutakaan ei tapahdu.”

Viesti on yksinkertainen, mutta miksi se ei vain mene jakeluun?

Jos yritys A ei saa myytyä tuotetta B kuluttajalle C tai yritykselle D, mitään ei tapahdu. Yritys A ei maksa veroja, palkkoja, sosiaalikuluja, vuokraa, se ei lyhennä lainaa, ei osta palveluita siivousfirmoilta, IT-yrityksiltä, mainostoimistoilta, vartiointifirmoilta, ei osta raaka-aineita, koneita, kalusteita.

Jos yritys A ei maksa veroja ja palkkoja, valtiolla ja kunnilla on X euroa vähemmän kassassaan, jolla maksaa työttömyyskorvauksia, sairaaloita, opintotukia, kouluja, päiväkoteja, teitä, jäähalleja, palkkoja.

Yritys A ei siis osallistu sinun palkkasi tai tukiesi maksuun.

Jos yritys A ei maksa veroja ja palkkoja, valtiolla ja kunnilla on X määrä enemmän ihmisiä, joille täytyy maksaa työttömyyskorvauksia. Jos käytettävissä oleva rahamäärä pienenee ja tarvittava rahamäärä kasvaa, heikomminkin matematiikassa pärjäävä ymmärtää rahojen loppuvan viimeistään ennen pitkää.

Joka ikinen kerta, kun joku tarjoaa sinulle jotakin ostettavaksi, hän osaltaan yrittää saada sinun elantoasi maksettua. Voi olla, että et missään tapauksessa voisi/haluaisi ostaa hänen tuotettaan, mutta eihän hän voi sitä etukäteen tietää. Sinun täytyy kertoa se hänelle.

Jos kukaan ei yritä myydä meille joka päivä jotakin uutta tuotetta tai uudestaan vanhaa tuotetta, voimme unohtaa ravintolaillalliset, FullHD-televisiot, iPadit, uudet autot, vanhat viskit, jäähdyttävän ilmastoinnin, pikalomat New Yorkiin.

Kaikki materiaalinen hyvinvointimme syntyy siitä, että me myymme ja ostamme.

Toki kyse on valinnasta. Jos haluat elää vaatimattomammin, ilman mukavuuksia ja samalla ilman myyjiä ja markkinointia, se onnistuu kyllä. Mutta jos valitset mukavuuden, valitset myös sen, että joku soittaa sinulle tai lähettää sinulle sähköpostia ja tarjoaa tuotettaan ostettavaksi.

Niin yksinkertaista tämä on.

Jaa →

7 kommenttia artikkeliin **tun puhelinmyyjä!

  1. Jiikoo kirjoitti:

    Itse ajattelen niin, että kun on kerran tiedossa ”ongelmat” puhelinmyynnissä niin miksei asialle tehdä mitään.

    Samaa myyntipuhetta hokee kaikki. Ei ihme että alkaa ottaa päähän.

    Kaikilla on mahtava tarjous, tai mega-kaupanpäälliset. Tuohon kun yhdistetään se kuuluisa puhelimessa hymyily, niin pieleen se menee.

  2. Janne Nyyssönen kirjoitti:

    Olen samoilla linjoilla JiiKoon kanssa. Suurin ongelma on se, että puhelu häiritsee mua. Vähän sama, kun kaupassa joku myyjä tarrais nilkasta kiinni ja alkais kertomaan miten ihmeellinen kertatarjous ois nyt, vain mulle.

    Puhelinmyyntikoulutus on vähän kuin opetettais lyömään turpaan paremmin. Vaikka kuinka ninja olisit ei se asiakkaasta sen paremmalta tunnu.

    Nostan kuitenkin hattua niille, jotka jaksavat päivästä toiseen nostaa luuria ylös.

  3. Jukka kirjoitti:

    Olen aivan samaa mieltä, hyvät herrat. Myyntipuhelut ärsyttävät minuakin (ainakin valtaosa niitä).

    Kuitenkin puheluiden avulla myydään ihan hyviäkin tuotteita ihan täydessä ymmärryksessä oleville asiakkaille. Ne ovat olennainen osa kaupallista järjestelmäämme. Kun tavara lakkaa menemästä kaupaksi puhelimessa, myös puhelinmyyjät lopettavat. Siihen asti meidän täytyy vain hyväksyä ne, vaikka emme itse mitään koskaan ostaisikaan.

  4. […] Jukka Lahti puolustaa myyjiä ja ostamista hyvinvoinnilla: “Joka ikinen kerta, kun joku tarjoaa sinulle jotakin ostettavaksi, hän osaltaan yrittää saada sinun elantoasi maksettua. Voi olla, että et missään tapauksessa voisi/haluaisi ostaa hänen tuotettaan, mutta eihän hän voi sitä etukäteen tietää. Sinun täytyy kertoa se hänelle. […]

  5. Aura kirjoitti:

    Niin kauan kuin KAIKKI puhelinmyyntifirmat noudattavat Robinson-listalle ilmoittautuneiden pyyntöä saada olla vapaa-aikanaan puhelinmyyjiltä rauhassa, mulla ei henkilökohtaisesti ole ongelmaa puhelinmyynnin kanssa. Näin ei toistaiseksi kuitenkaan ole. TV-mainosten kiroaminen ei myöskään oo kovin ihmeellistä, kun ottaa huomioon että käytännössä jokaiselta suurelta kaupalliselta kanavalta mainoksia tulee tunnin aikana enemmän kuin lakisääteinen maksimi eli 12 minuuttia. Kaupalle on asetettu rajoja (niin kuin täytyy ollakin), eikä musta ole kovin loogista odottaa lämmintä vastaanottoa kun sovittujen sääntöjen mukaan ei pelata.

    Mantra ”mitä enemmän myydään, sen paremmin kaikki voivat” on musta sivumennen sanoen aika vaarallinen. Se johtaa ennen pitkää siihen että kaikki myynnin edistämiseen tähdätty on sallittua yhteisen hyvinvoinnin nimissä. Kaupanteko elämän ehdoilla muuttuu elämiseksi kaupan ehdoilla.

  6. Jukka kirjoitti:

    Kiitos kommentistasi Aura.

    Sääntöjen rikkominen ärsyttää aina, se on selvä. Kyse on kuitenkin sellaisesta lieveilmiöstä, joita sääntöjen asettamisesta syntyy. Sääntöjen rikkojia löytyy aina. Me voimme vain tehdä parhaamme porsaanreikien tilkitsemisessä.

    Jos haluamme kasvattaa materialistista hyvinvointiamme, meidän on oltava valmiita höllentämään kaupanteon ehtoja. Jos haluamme kasvattaa materialistista hyvinvointiamme, meidän on kannustettava kaupallisia toimijoita parempiin tuloksiin ja se johtaa ajoittain ylilyönteihin. Nuo ylilyönnit meidän täytyy hyväksyä ilmiönä.

    ”Kaupanteko elämän ehdoilla muuttuu elämiseksi kaupan ehdoilla.” sisältää sellaisenaan ristiriidan. Jos elämme muulla tavoin kuin kasvattamalla täysin omavaraisesti ruokamme ja lämmittämällä täysin omavaraisesti itse omista raaka-aineistamme valmistamamme asunnon, elämme kaupan ehdoilla. Kuka myy, mitä ja mihin hintaan sekä kuinka paljon meillä on rahaa käytettävissämme ratkaisee materiaalisen hyvinvointimme tason. Ei siis oikeastaan ole olemassa kaupantekoa elämän ehdoilla. On olemassa vain kaupantekoa niillä ehdoilla, jotka itse yhteiskuntana määrittelemme.

    Sitten on tietenkin erikseen kysymys siitä, kuinka ehtojen puitteissa toimitaan. Hyvä mainos tai myyjä ärsyttää vähemmän kuin huono. Hyvän tuotteen mainos tai myyjä ärsyttää vähemmän kuin huonon tuotteen mainos tai myyjä. Käytännöllisen tuotteen mainos tai myyjä ärsyttää vähemmän kuin turhakkeen mainos tai myyjä. Palaute – joko sanallinen tai taloudellinen – kehittävät näitä asioita vähitellen. Välillä turhauttavan hitaasti, mutta kuitenkin.

  7. Pipe kirjoitti:

    Kyllä maailma olisi paljon parempi paikka jos päästäisiin eroon kaikista markkinointi-tyrkyttäjistä. Kapitalismi on mätä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>