Tuplaamo teki koko henkilöstön voimin täsmäiskun Asta Rakentaja 2012 -messuille Tampereella. Kävimme tapaamassa asiakasta ja haistelemassa meininkiä. Pistimme samalla kuvausintoisen työharjoittelijamme Saran kameran kanssa tarkkailemaan osastoja ja niiden pöhinää.

Meillä oli myös ihan oikeita tarpeita terassilasituksista autotallin perustuksiin, joista pyysimme tarjouksia. Testasimme siis ihan käytännössä miten homma toimii osastolla ja kuinka yritykset hoitavat jälkihoidon messujen päätyttyä.

Saran kameraan tarttuneet otokset ja kahden miehen kokemukset siivittivät tämänkin ohjeistuksen kaikille messuille osallistuville myyntimiehille ja naisille.

1. Puhelin pois
Älä puhu osastolla puhelimeen. Käytä vastaajapalvelua tai edelleenohjausta. Yrityksesi tuskin kaatuu siihen, että et parina päivänä vuodessa vastaa juuri sillä sekunnilla. Kun keskustelet osastollasi asiakkaan kanssa, älä missään nimessä tuijottele puhelinta tai kelloasi kesken asian.

Älä myöskään tarkistele sähköposteja puhelimestasi vartin välein. Tee se tauolla.

2. Kehon kieli
Älä istu, kaiva nenää, pyllyä, korvia, seiso kädet puuskassa tai naama kurtussa.
Hymyile, tartuta ilo muihin. Näytä siltä, että asiakas on tervetullut ja haluat kohdata hänet.

3. Lopeta juoruilu
Älä juoruile omien tai muiden kollegoiden kanssa osastolla. Älä anna naapuriosaston myyntijyrän nojailla osastosi kalusteisiin. Älä käännä selkää asiakkaalle, varsinkaan kun teitä seisoo osastolla viisi omaa. Kertokaa vitsit illalla oluen äärellä tai ruokatauolla näytteilleasettajien kesken.

4. Ruoka ja juoma
Älä juo ja syö osastolla ellet myy työksesi kahvia ja pullaa. Keskity myyntiin ja kontakteihin.

5. Tietokoneet & padit
Jos osastolle on pakko kantaa tietokone tai padi esimerkiksi asiakkaiden tietojen keräämiseen, käännä näytöt asiakkaille päin. Älä istu tiskin ja koneen takana. Asiakkaat eivät uskalla välttämättä lähestyä sinua, koska haluaa antaa sinulle työrauhan.

Yksinkertaisin ja nopein keino asiakkaiden yhteystietojen keräämiseen on ruutuvihko ja kynä.

6. Kiinnostus vs. tyrkytys
Älä tyrkytä. Kuuntele, kysele, ratkaise ongelma ja tarjoa. ”Osallistukaa autotallin oven arvontaan, osallistukaa, katsokaa kuinka kätevä! Onko herralla autotallia?”, ”Ei!”

Ole kiinnostunut asiakkaistasi, kuka tahansa voi olla se potentiaalinen.

7. Silmät selässä
Älä jaarittele. Jos asiakas on vain hakemassa viikon sosiaalista kontaktia, opettele väistämään tälläinen asiakas. Varsinkin jos jonossa seisoo ihminen, joka oikeasti on kiinnostunut tuotteestasi.

Jaa →

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>